BÉTON Brut

2022  |  58 minutes

In BÉTON BRUT verbindet die urbane Tanzkompagnie Hungry Sharks die Ästhetik und Prinzipien brutalistischer Architektur mit den Werten und der Geschichte des Tanzstils Breaking. Die revolutionäre Strömung Brutalismus bereicherte die Architektur der 1950er Jahre um neue Werte, Prinzipien und Bauwerke, die sich bis heute sichtbar in den Stadtbildern rund um den Globus einfügen. Zur Tanzform Breaking – einer Säule der Hip-Hop Kultur – decken die Hungry Sharks ein breites Spektrum an Gemeinsamkeiten auf. Der soziale Gedanke, der sich mit einer ausdrucksstarken Ästhetik an die ärmere Gesellschaft wendet und zahlreiche weitere Ähnlich- keiten dienen als Grundlage der Stückentwicklung. Die gemeinsamen Aspekte ordnen sich leitfadenartig um das maßgebende Element des rohen Betons an, welcher sowohl ein wichtiges Ausdrucksmittel brutalistischer Architektur, als auch einen physischen Untergrund für die Entwicklung und Ausübung von Breaking darstellt.


In BÉTON BRUT the dance company Hungry Sharks combines the aesthetics and principles of brutalist architecture with the social aspects and history of breaking. Hungry Sharks bring to light a rich web of contextual similarities between architecture and hip-hop culture, ranging from the social to the material concrete is built with or danced on. In this work the intersection of both worlds becomes the driving force of dance and choreography of a „brutalist body theatre.“
The revolutionary current of Brutalism enriched the architecture of the 1950s with new values, principles and buildings that are still visibly present in cityscapes around the globe. On the dance form breaking - one of the four pillars of hip-hop culture, the Hungry Sharks uncover a wide range of similarities in the history of its creation. The social thought, which addresses the poorer society with an expressive aesthetic and numerous other similarities serve as the basis for the development of the piece. The common aspects arrange themselves in a leitmotif- like manner around the authoritative element of raw concrete, which is both an important means of expression of brutalist architecture and a physical basis for the development of breaking.

REVIEWS:
DER STANDARD | 28.01.2022

DREHPUNKTKULTUR | 18.06.2022

DORFZEITUNG | 21.06.2022

TANZNETZ | 20.06.2022


IDEA, CONCEPT, Artistic Direction, ChoreographY
Valentin Alfery

DANCERS, Movement Research
ELENA BARTOSCH, Timo Bouter, Alexander Tesch, MAËVA ABDELHAFID

LIVE SOUND, Composition
MANUEL RIEGLER

DRAMATURGY, CHOREOGRAPHIC ASSISTANT
MARCO PAYER

production, ARTISTIC ADVICE, VOICE
Dušana Baltić

production ASISSTANce
MAIRA DARJA HORVATH, LAURA GRACIELA SAIZ, MAX ROSENBERGER

Light Design
VALENTIN ALFERY

COSTUMES
Kreineckers / Anna & Magdalena Kreinecker

PHOTOGRAPHY
JELENA JANKOVIć, CHRISTINE MIESS, KILIAN KOVACS (COVER)

THANKS TO Matthias Mollner (DEVELOPMENT CONCRETE SHOES), Hannes Veitlbauer (CoNCRETE MIXER), TechniCAL Team OF SZENE Salzburg (techniCHAL SUPPORT)

Residency AND CREATIVE ReSEARCH WITH Katharina Senk, Jacob Börlin, Jennie-Love Navoret, Anton Schalnich, Viviane Tanzmeister, Kilian Kovacs, Michael Sellner, Max Rosenberger, Alexander Ihara Muus, Victor Petro, Timo Bouter, Alexander Tesch, Elena Bartosch, Marco Payer

SUPPORTED WITH A RESIDENCY BY FESTSPielhaus St. Pölten and Szene Salzburg
FUNDED BY Stadt Wien, BMKÖS, Stadt Salzburg, Land Salzburg, Land Kärnten
CO-PRODUCED BY BRUT, SZENE SALZBURG AND KULTURVEREIN HUNGRY SHARKS WIEN